- PostNL leverde in het derde kwartaal van dit jaar iets minder pakketten af in Nederland.
- Het post- en pakketbedrijf voelt dat consumenten door de hoge inflatie ook met online winkelen zuiniger worden.
- De winstprognose voor 2023 van PostNL gaat iets omlaag.
- Lees ook: ‘Deflatie’ in Nederland, maar als je energieprijzen niet meerekent is sprake van inflatie van 5,1%
PostNL blijft last houden van consumenten die door de hoge inflatie minder uitgeven. Daardoor verwerkte de post- en pakketbezorger het afgelopen kwartaal in Nederland iets minder pakketten dan een jaar eerder. Internationaal gezien was er wel groei. Op het gebied van post zette de forse krimp in ons land verder door.
Nederlanders kopen minder spullen via het internet nu de prijzen overal flink zijn gestegen en het leven een stuk duurder is geworden. In de eerste helft van dit jaar gaven ze 3 procent minder uit via webshops dan in dezelfde periode van 2022, zo bleek in september uit onderzoek van marktvorser GfK in opdracht van onder meer brancheorganisatie Thuiswinkel.org.
Het laatste kwartaal van het jaar, met daarin de feestdagenperiode, is traditiegetrouw het belangrijkste voor PostNL. Topvrouw Herna Verhagen zegt daar alle benodigde maatregelen voor te hebben genomen. Wel zorgen de uitdagende economische omstandigheden wereldwijd voor een steeds grotere onzekerheid in de vooruitzichten.
PostNL verlaagt winstprognose voor 2023
PostNL denkt dat de winst voor dit hele jaar door de tegenvallende resultaten uit het derde kwartaal aan de onderkant van de eerder ingeschatte bandbreedte van 100 miljoen tot 130 miljoen euro uitvalt. In het tweede kwartaal kende het bedrijf nog een betere periode dan verwacht, met ook meer verstuurde pakketten dan een jaar eerder.
Beleggers reageerden maandag negatief op de cijfers en zetten het aandeel PostNL 12 procent lager.
In het derde kwartaal boekte PostNL een 2 procent hogere omzet van 722 miljoen euro, maar het genormaliseerde bedrijfsresultaat viel 46 procent lager uit op jaarbasis, en kwam uit op een min van 11 miljoen euro.
De beursgenoteerde onderneming leed over het afgelopen kwartaal een nettoverlies van 5 miljoen euro, tegenover een verlies van 4 miljoen euro een jaar eerder.
PostNL zag de akketvolumes in het derde kwartaal per saldo met 1,6 procent stijgen, vooral door groei bij internationale klanten.
De Nederlandse tak van PostNL, waaronder ook de briefbezorging valt, zag de volumes in het derde kwartaal met 8,7 procent dalen op jaarbasis. Dit kwam deels doordat PostNL in het derde kwartaal van 2022 nog profiteerde van eenmalige briefzending gerelateerd aan Covid 19. De aanhoudende daling komt volgens het bedrijf ook doordat consumenten nog altijd steeds vaker kiezen voor een digitaal alternatief. In het laatste kwartaal van dit jaar zou de posttak door het versturen van stembiljetten en kerstkaarten een kortstondige opleving kunnen krijgen.
Afgelopen zomer liepen de levertijden van post op door onder meer een tekort aan bezorgers. PostNL wordt nog altijd belemmerd door de krapte op de arbeidsmarkt. Het bedrijf hoopt dat de bezorgers die zijn aangetrokken voor de feestdagenperiode, ook volgend jaar in dienst blijven. Zo moet het tekort wat worden teruggedrongen.
PostNL zegt dat er voor volgend jaar weer prijsverhogingen op komst zijn. De gesprekken daarover met klanten zijn nog niet afgerond. De nieuwe tarieven voor consumenten werden vorige maand al bekend. Onder meer postzegels en het versturen van pakketten naar het buitenland worden duurder.